Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?
Wzór regulaminu legalnego konkursu na Facebooku
Jeżeli przeprowadzasz konkursy na Facebooku i chcesz:
- robić to legalnie, a także
- nie narazić się na usunięcie postu konkursowego przez administratorów portalu,
możesz zakupić wzór regulaminu konkursu na Facebooku. Jest to opcja przygotowana przez Kancelarię, która niskim kosztem pozwoli Ci działać na podstawie przepisów i wyjaśni wszystkie podatkowe kwestie.
CHCĘ ZOBACZYĆ
Indywidualna pomoc
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy w przygotowaniu regulaminu konkursu na Facebooka lub inny portal społecznościowy, napisz do mnie na adres: kontakt@legalnyprzedsiebiorca.pl.
Legalny konkurs na Facebooku powinien być organizowany zarówno zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, jak również regulaminem Facebooka. Zwrócić również uwagę na to, aby konkurs nie był w rzeczywistości loterią promocyjną, którą należy odpowiednio zgłosić i opłacić.
Legalny konkurs na Facebooku – wymogi regulaminu portalu
Regulamin Facebooka określa, co powinieneś zrobić, żeby móc zorganizować konkurs za pomocą tego portalu. Dokładne zapisy w tym zakresie zostały zawarte w pkt 3 Zasad dotyczących stron, grup i wydarzeń. Poniżej wycinek z tego regulaminu zawierający zasady przeprowadzania konkursów na Facebooku.
3. Promocje na stronach, w grupach i wydarzeniach
Informowanie o promocji
W przypadku korzystania z serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub do przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
- oficjalny regulamin;
- warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
- zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń).
Wymagane treści
Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
- pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
- informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
Zarządzanie promocjami
Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi. Oznacza to, że niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”.
Pomoc w przeprowadzaniu promocji
Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.
Regulamin legalnego konkursu na Facebooku
Regulamin konkursu na Facebooku powinien zatem zawierać następujące informacje typowe dla każdego konkursu:
- wskazanie organizatora konkursu,
- wymogi, jakie musi spełniać osoba, aby zostać uczestnikiem konkursu (np. wiek),
- osoby wykluczone z konkursu (np. pracownicy organizatora konkursu),
- informacje o administratorze danych osobowych uczestników konkursu, sposobie przetwarzania danych oraz podstawach prawnych tego przetwarzania i prawach uczestnika w tym zakresie (klauzule informacyjne z art. 13 RODO),
- szczegółowe warunki danego konkursu, które będą opisywać m.in. opis zadania konkursowego, nagrody w konkursie, zasady wyłaniania zwycięzców, sposób ogłoszenia konkursu
- przepisy dotyczące przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów lub udzielenia do nich licencji (jeżeli organizujesz konkurs, w którym uczestnik ma przesłać utwór np. fotografię, rysunek, tekst promocyjny, który następnie chcesz wykorzystać lub opublikować),
- zasady odprowadzania podatku dochodowego,
- opis postępowania reklamacyjnego,
- termin rozpoczęcia i zakończenia konkursu,
- postanowienia końcowe (miejsce udostępnienia regulaminu, prawo właściwe, data wejścia w życie regulaminu),
a także zapisy wymagane przez regulamin portalu Facebook:
- pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika;
- informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
Pozostałe wymogi prawne legalnego konkursu na Facebooku
Odnosząc się do zapisów regulaminu Facebooka, powinieneś pamiętać, że legalny konkurs na Facebooku powinien być organizowany z uwzględnieniem następujących wymogów:
- konkursu nie można organizować na prywatnych profilach,
- warunki konkursu nie mogą odnosić się do wykorzystania przez uczestnika połączeń z profilami znajomych np. warunkiem udziału w konkursie nie może być udostępnienie na osi czasu potencjalnego uczestnika, udostępnienie na osi czasu znajomego, czy oznaczenie znajomych poście organizatora.
Zapłata podatku od nagrody
Organizując legalny konkurs na Facebooku dla osób fizycznych powinieneś zwrócić uwagę na postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł. Oznacza to, że zwolnienie od zapłaty podatku przysługiwałoby w przypadku, gdyby to właściciel Facebooka organizował za jego pośrednictwem konkurs, a udział w nim w dodatku nie wymagałby rejestracji na portalu (portal byłby ogólnodostępny).
Nagrody wygrane w konkursach publikowanych w mediach społecznościowych, które nie są z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, niezależnie od ich wartości będą podlegały zatem opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Natomiast na Organizatorze jako płatniku będzie ciążył obowiązek poboru tego podatku oraz przesłania go właściwemu urzędowi skarbowemu w rocznej deklaracji (PIT-8AR). Termin na jej przesłanie upływa do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wydania nagród. Informacje w tym zakresie powinny się znaleźć w regulaminie.
Konkurs czy loteria – jakie są różnice?
Facebook pozwala przeprowadzać za pomocą portalu zarówno konkursy, jak również loterie. Jednak konsekwencje prawne są na tyle istotne, że dobrze znać różnice między nimi.
Loteria promocyjna jest uznawana w świetle ustawy o grach hazardowych za grę losową. To oznacza grę, w której wynik zależy od przypadku a uczestniczy się nabywając towary i usługi. To właśnie przypadek decyduje o przyznaniu nagrody. Organizując legalny konkurs na Facebooku powinieneś zatem pamiętać, że:
- wstępne wylosowanie grona osób, które następnie będą walczyć o nagrodę,
- losowanie zwycięzców spośród osób, które udzielą prawidłowej odpowiedzi na pytanie,
- czy nawet wyłonienie jako zwycięzcy osoby, której odpowiedź jest najbliższa prawidłowej,
oznacza, że konkurs w rzeczywistości może być loterią. Konkurs bowiem charakteryzuje się działaniem uczestnika, który powinien wykazać się swoją wiedzą, umiejętnościami czy kreatywnością. To działanie podlega ocenie organizatora konkursu, który na podstawie przyjętych przez siebie kryteriów wybiera zwycięzcę.
Jeżeli jednak decydujesz się na przeprowadzenie loterii pamiętaj, że powinieneś zgłosić ją do izby administracji skarbowej, na obszarze której chcesz urządzić loterię. Dokumenty, jakich będziesz potrzebować to: (1) wniosek o wydanie zezwolenia na urządzenie loterii promocyjnej, (2) bankowe gwarancje wypłat nagród, (3) dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii, (4) projekt regulaminu loterii, (5) zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości ZAS-W, (6) zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS, (7) zaświadczenie o niezaleganiu z zapłatą należności celnych. Dokumenty powinieneś złożyć 2 miesiące przed planowanym terminem loterii. Opłata wynosi 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% kwoty bazowej (w 2018 r. kwota bazowa wynosiła 4474 zł). Wszystkie szczegółowe informacje w tym zakresie znajdziesz na stronie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
Żaden z powyższych wymogów nie wiąże się natomiast z przygotowaniem konkursu. Konkurs stanowi przyrzeczenie publiczne, do którego zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.
Podsumowanie
Jeżeli przygotowujesz samodzielnie regulamin organizowanego przez Ciebie konkursu przeczytaj w pierwszej kolejności regulamin Facebooka. Pamiętaj, że jak każdy regulamin jest on aktualizowany. Wymogi Facebooka w zakresie przeprowadzania za jego pośrednictwem konkursów mogą się zatem zmieniać. Regulamin powinien zawierać wszystkie istotne postanowienia wskazane w niniejszym artykule. W szczególności umieść w nim postanowienia dotyczące zasad przyznania nagród i sposobu przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego. Zwróć też uwagę na prawa autorskie i obowiązek zapłaty podatku od nagród przyznanych zwycięzcom. Legalny konkurs na Facebooku i prawidłowo przygotowany regulamin świadczy o Twoim wizerunku w świecie online.
Wzór regulaminu legalnego konkursu na Facebooku
Jeżeli przeprowadzasz konkursy na Facebooku i chcesz:
- robić to legalnie, a także
- nie narazić się na usunięcie postu konkursowego przez administratorów portalu,
możesz zakupić wzór regulaminu konkursu na Facebooku. Jest to opcja przygotowana przez Kancelarię, która niskim kosztem pozwoli Ci działać na podstawie przepisów i wyjaśni wszystkie podatkowe kwestie.
CHCĘ ZOBACZYĆ
Indywidualna pomoc
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy w przygotowaniu regulaminu konkursu na Facebooka lub inny portal społecznościowy, napisz do mnie na adres: kontakt@legalnyprzedsiebiorca.pl.