fbpx Skip to content
Menu
0
Twój koszyk jest pusty

Znak towarowy i jego rejestracja, czyli jak zastrzec nazwę i logo firmy

Jeżeli chcesz chronić markę firmy, możesz to zrobić poprzez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP) lub Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Znak towarowy zarejestrowany w EUIPO gwarantuje ochronę na wszystkie obecne i przyszłe państwa członkowskie Unii.

Trademark by Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Alpha Stock Images

Znak towarowy – definicja

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które  nadaje się do odróżnienia w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Zgłoszone oznaczenie musi mieć zatem charakter odróżniający, oraz musi być możliwe przedstawienie go w sposób graficzny.

W przypadku znaku towarowego UE, znak ten można jednak zgłosić bez konieczności przedstawienia go w sposób graficzny.

Znaki towarowe są oznaczeniami stosowanymi w handlu, służącymi do identyfikacji produktów lub usług konkretnego przedsiębiorcy. Umożliwiają one odróżnianie produktów tego samego rodzaju oferowanych przez różnych przedsiębiorców, stanowiąc tym samym podstawę budowania wizerunku i reputacji marki.

Czynności wstępne – kiedy można zastrzec znak towarowy?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy nazwę firmy oraz logo możesz zastrzec jako znak towarowy. Niektóre oznaczenia nie mogą uzyskać ochrony. Katalog wyłączeń zawiera art. 1291 ustawy – Prawo własności przemysłowej.

W przypadku znaku towarowego UE, aby kwalifikować się do rejestracji, znak towarowy musi mieć charakter odróżniający. Nie może on również stanowić opisu sprzedawanych towarów lub usług. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2017 roku w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej w artykule 7 wskazuje bezwzględne podstawy odmowy rejestracji.

Następnie powinieneś sprawdzić czy istnieją znaki towarowe identyczne lub podobne do tego, które mają być przedmiotem Twojego zgłoszenia. W tym celu przeszukaj następujące bazy Register Plus dla znaków towarowych i TMview.

 Znak towarowy – rejestracja na Polskę

Należy wypełnić i wnieść podanie (na formularzu pisemnym lub elektronicznym) wraz z wykazem towarów i usług według klasyfikacji nicejskiej (TMClass), a także wnieść opłatę za zgłoszenie.

Opłata za zgłoszenie będzie różna m.in. w zależności od liczby klas towarowych. Klasy towarowe to produkty lub usługi, w zakresie których rejestrujesz swój znak. Na opłatę mają wpływ również oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa oraz rodzaj zgłoszenia (pisemne czy elektroniczne). Szczegółowy wykaz opłat dostępny jest na stronie UPRP.

Następnie Twoje zgłoszenie zostanie ujawnione w bazie Register Plus dla znaków towarowych w terminie do dwóch miesięcy od daty zgłoszenia. Jeżeli Urząd nie stwierdzi przeszkód rejestracyjnych, opublikuje Twoje zgłoszenie w Biuletynie Urzędu Patentowego. W terminie 3 miesięcy od daty ogłoszenia w BUP osoby trzecie mogą wnieść sprzeciw wobec Twojego zgłoszenia. W przypadku braku sprzeciwu lub  wydania ostatecznej decyzji w sprawie sprzeciwu, Urząd wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego lub odmowie udzielenia prawa ochronnego. Po otrzymaniu decyzji warunkowej powinieneś dokonać opłaty za ochronę i publikację. Decyzja zostanie opublikowana w Wiadomościach Urzędu Patentowego.

Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od daty zgłoszenia. Po tym okresie można je przedłużyć. Całkowity koszt rejestracji znaku w jednej klasie to 940 zł (450 zł za pisemne zgłoszenie + 400 zł za 10-cio letnią ochronę + 90 zł za publikację).

Zgłoszenie znaku towarowego Unii Europejskiej

Zgłoszenia należy dokonać w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante w Hiszpanii. Taka ochrona automatycznie obejmuje również terytorium Polski.

Zgłoszenia można dokonać elektronicznie wybierając ścieżkę Fast Track. Taka ochrona również zachowuje ważność 10 lat. Przed zgłoszeniem znaku Urząd rekomenduje skorzystanie z tzw. listy kontrolnej.

Po zgłoszeniu Urząd sprawdza, czy można zarejestrować zgłoszony znak towarowy. Proces ten składa się z następujących etapów: okres rozpatrywania zgłoszenia, okres na wniesienie sprzeciwu oraz rejestracji znaku towarowego. W przypadku braku zastrzeżeń zgłoszony znak towarowy zostanie opublikowany dla określonych towarów lub usług. Zgłaszający może śledzić postępy w rozpatrywaniu zgłoszenia w internecie w aplikacji eSearch lub w swoim User Area.

Data wysłania zgłoszenia będzie jednocześnie datą dokonania zgłoszenia, jeżeli w ciągu jednego miesiąca od dnia wysłania zgłoszenia na konto Urzędu wpłynie opłata podstawowa.

Obecnie opłata podstawowa za zgłoszenie indywidualnego znaku UE w jednej klasie to 1000 euro (zgłoszenie pisemne) lub 850 euro (zgłoszenie elektroniczne ścieżką Fast Track). Opłata za każdą klasę towarów i usług to w przypadku indywidualnego znaku towarowego to 50 euro, gdy zgłaszamy do dwóch klas i 150 euro po przekroczeniu dwóch klas.

Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

Zastrzegając znak towarowy zyskujesz dodatkową ochronę swojej marki przed nieuczciwą konkurencją. Konkurenci po zarejestrowaniu znaku nie będą mogli posługiwać się nazwą Twojej firmy w żaden sposób (np. wykorzystywać jej na Allegro, Olx czy Facebooku, a także poprzez reklamy Google Adwords). Tak zastrzeżony znak możesz licencjonować, a gdy ktoś posługuje się nim bezprawnie. Możesz również żądać zapłaty kwoty, która odpowiadałaby wysokości opłaty licencyjnej za korzystanie z Twojego znaku.

Rejestrując znak towarowy, chronisz w ten sposób również swoją domenę firmową. Konkurenci nie będą mogli bowiem w swoich adresach www użyć takiego samego lub podobnego określenia. Więcej o prawie do domeny internetowej przeczytasz w następujących artykułach:

Domena internetowa i prawo do niej

Cesja domeny – aspekty prawne i podatkowe

Jak widać rejestracja znaku towarowego przynosi znaczne korzyści. Jeżeli jesteś zainteresowany pomocą w tym temacie napisz do mnie na adres: kontakt@legalnyprzedsiebiorca.pl.

legalny-przedsiebiorca-blog

Patrycja Bądek

Radca prawny z ponad 12-letnim doświadczeniem w kompleksowej obsłudze prawnej polskich i zagranicznych klientów biznesowych, w tym głównie w zakresie IT, TMT oraz własności intelektualnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nie możesz kopiować zawartości tej strony